Friday, June 26, 2009

~berjimat

napa yek aku terpikir psl topik ni...dah tu kalo kita tak beringt dr skrg bila lg oiii kalo ada masalah kewangan takan nk mtk kt org...malu laaa weii.smlm baru jer aku join takaful prudential..follow izan lah ni..buat pertama kalinya aku masuk plan takaful ni..sebulan just simpan rm100.kad perubatan akan diberi lps 4 bln aku join...dan akan cover aku 24 jam in case lah apa2 berlaku...selain dr tu duit kita tu ibarat kita buat simpanan lah.cukup masanya kita boleh bwk keluar..kalo nk tau lebih lanjut layari jer web site www.prudential.com.my

apa yg aku nk kongsikan lg psl pengurusan keewangan la kan.pd yg berfamily mungkin byk tangungan la kan compare yg single jer..aku kan follow program bijak wang setiap sabtu kol 7 mlm tu masa first episod dorg bg tau la yg kita perlu simpan 10% dr gaji kita tiap2 bulan yg ni kita dlukan sebelum kita byr hutang or belanja apa2.then kalo rajin kita catitkn aliran duit kita tu detail hari2 dlm sebulan.lps tu bulan ke2 kita kurangkan perbelanjaan yg mna perlu kita kurangkan.aku bg cth la kan...
kata lah bil letrik tu kita kurangkan kegunaan.kalo guna air tu kita kenalah control.kurangkan makan kt luar...pas2 bujet sehari bape ringgit kita gunakan.pas2 di nasihatkan pd kekwn jgn la suka buat hutang...mcm kegunaan kad kredit laaa.

besanya la kan sistem pengurusan kewangan keluarga terletak pada kebijaksanaan isteri dalam merancang perbelanjaan setiap bulan...kalo isteri mls masak susah la kan...
kalo yg ada anak kenalah ajar anak menabung dr sekarang...just info to share together...

No comments:

Related Posts with Thumbnails