Thursday, March 19, 2009

kursus kesihatan wanita

kpd wanita2 di sna...jgalah kesihatan anda dan keluarga anda.

alhamdulillah ada juga org yg prihatin dgn kesihatan wanita.tq laa kpd penganjur dr pusat kesihatan di ketuai oleh dr meor.penceramah pd pg tu oleh dr hjh hazariah.so far kaum wanita di tmpt kje aku ni skrg lebih menghargai kesihatan sbb kita bole mencegah lebih awal penyakit yg amat kita takuti iaitu kanser.meh aku cite cikit psl kanser ni..
kanser ni melibatkan seluruh bdn manusia ia terjadi bila sel lama x mati then sel baru dok bertambah.besanya melibatkan org yg obesiti atau overweight la..kanser yg kedua tertinggi adalah kanser serviks atau pangkal rahim.kanser ni rupanya ada tahap 1,2,3,4 yg tahap 1 & 2 tu mayb bole diubati tpi kalo dah smpi tahap 4 tu mayb dah parah.ishh nauzubillah..

langkah pencegahan awal kita kenalah lakukan pap smear...besa dgr tak?aku besa dgr tpi x besa buat...ish apalah aku ni...tpi kalo korang nk tau aku pun terus buat pap smear tanpa ragu2 sbb kwn2 lain pun buat.itulah first time aku buat.org kta sakit tpi x la sakit sgt.memalukan!
lg satu psl breast cancer....inilah lg bahaya coz cancer ni pertama didunia rangkingnya...
yang ni kita kena wat mamogram kalo umor 41-50thn.bwh dr umur tu kita leh cheak sendiri kalo rasa ada ketulan terus cpt2 pergi cheak...

itu makluman utk semua kaum wanita...beringatlah yer kengkwn,adek kakak!

No comments:

Related Posts with Thumbnails